Bra väderutsikter för Foto, då är det bara att packa Husbilen och ge sig i väg. Chansade på att Hornborgasjön skulle bjuda på fina naturupplevelser och det visade sig bli en riktig vinstlott.

Körde först till Naturrum och hade egentligen bara stänkt stanna någon timme men det blev hela kvällen och även natten.

 

Gick ut på ut på Fågeludden före soluppgången och fick uppleva naturen vakna i takt med dagens första ljus. Det är svårt att med ord beskriva men när tusentals gäss lyfter och flyger mot ljuset i morgondimman så är det en magiskt upplevelse. Tyvärr är det också svårt att återge med bilder eftersom ljuset är alltför svagt. Men här kommer lite bilder på gäss  när ljuset blivit starkare och mer lämpat för foto. Som vanligt påminner jag också om att du kan klicka på bilderna för att se dem i större format…

 

 

Ett par skäggdoppingar stod också för underhållningen framför kameran. Hanen ville inte dela med sig av sin fångst till honan. Men han skapade en riktigt tjusig kaskad vattendroppar runt sig efter ett dopp som gjorde sig bra på bild, tack för det.

 

 

Fick även några bilder på en Sothöna och en Enkelbeckasin

 

Tog en promenad söder ut längs stranden till den så kallade Ängsladan. På vägen dit hittade jag lite spindelnät.

 

När jag suttit inne i Ängsladan en stund och kikat ut genom kameran fick jag se en Havsörn på långt håll. Även om bilderna, som är tagna med kraftigt teleobjetiv (600mm), sedan beskurits rejält, egentligen inte håller för att visas upp så visar jag dem här ändå… Det är ändå en mäktig upplevelse att få se en Havsörn och den här berättelsen blir inte helt komplett utan dessa bilder.

Hornborgasjön-18Hornborgasjön-17Hornborgasjön-16

 

Tillbaka vid Naturrum så flög en Fiskljuse förbi

Hornborgasjön-15Hornborgasjön-14

 

Körde lite längre fram på dagen ner till Ytterbergs Fågeltorn men när jag kom dit kom en regnskur. I solskenet efter regnet hittade jag lite småkryp som också var lite trevliga att fotografera.

Hornborgasjön-10Hornborgasjön-9Hornborgasjön-11Hornborgasjön-12

 

Ville få möjlighet till några fler bilder i kvällsljus och en solnedgång till innan jag körde hem. Åkte då upp till Framnäs Fågeltorn och fick ett par timmar med riktigt fint ljus.

 

Tack för att du läser och följer med i min Fotodagbok.