Alla som känner mig väl vet att jag har en viss förkärlek till Åtvidaberg och trakterna där omkring. Jag är född i Åtvidaberg liksom min fru, vi gifte oss i Åtvids G:a kyrka och våra barn är också döpta där. Stor del av vår släkt kommer från Åtvid (E), Yxnerum (E), Värna (E), Gärdserum (H), Kättilstad (E), Dalhem (H) mf.l. socknar i närheten och dessutom i många generationer bakåt i tiden. Idag är det främst min far och svärfar i släkten som ger oss anledning till att åka dit med jämna mellanrum. Jag kan också nämna att jag har också några stycken gruvarbetare i både Mormorsgruvan och Bersbo koppargruvor bland mina anor (*).

DSC_4903

För en tid sedan fick jag reda på att det pågår ett försök att rädda Bersbo koppargruvor för eftervärlden. Dels via Facebook men också genom olika tidningsartiklar. Därför kände jag att jag var tvungen att ta med mig kameran och åka ut till Bersbo och fotografera lite när vi nu ändå var på besök i Åtvidaberg. Riktigt tidigt på morgonen den 28 juli åkte jag först ut till det gruvschakt jag känner väl till, det s.k Storschaktet och den Gruvlave (Gruvtorn) som står där. Men där har jag fotograferat flera gånger tidigare så jag bestämde mig snabbt för att försöka leta upp det Adelswärdska gruvschaktet. Det är också det som jag har läst om den senaste tiden och att där nu pågår ett försök att rädda den väldigt speciella Gruvlaven som står över det schaktet.

Jag kikade lite på den lite flagnande kartan som finns vid Storschaktet och försökte läsa in mig på den. Sedan gav jag mig i väg för att leta, men jag var inte tillräckligt uppmärksam så jag missade platsen flera gånger och till slut gav jag upp försöket och åkte hem till svärfar. Men det kändes inte rätt med att ha misslyckats med det jag hade föresatt mig. Jag ville verkligen dit så jag frågade svärfar om han kunde beskriva var det låg. Med nya uppgifter så satte jag mig i bilen igen och körde på nytt mot Bersbo.

Vid den plats jag kört förbi flera gånger tidigare på morgonen såg jag nu en bil och cykel stå parkerade. Det gav mig en vink om att troligen var Gruvlaven alldeles nära den platsen. Mycket riktigt och när jag hade stannat bilen så kom en person fram till mig och presenterade sig som Ylva och hon var den som också skrev på Facebook det som jag hade läst. Ylva sitter också med i styrelsen i nya föreningen som bildats och som heter ”Föreningen Bersbo koppargruvor”. När jag hade berättat om mitt intresse och mitt syfte med besöket så sa Ylva att just nu pågår en besiktning av Gruvlaven med hjälp av en Sky-lift men att det ändå gick bra att gå dit upp och fotografera.

DSC_5051

Jag tog min kamera och gick dit och träffade på ett par personer som utförde själva besiktningsarbetet. Efter ett tag frågade en av dem om jag kunde hjälpa till att hålla ett måttband när de skulle åka upp med Ski-liften upp till toppen och mäta höjden. Självklart ställde jag upp på det och det antyddes lite att jag kanske t.om kunde få upp med Sky-liften jag också när besiktningen var klar. Tiil saken hör också att jag lider av svår svindel och vissa dagar har jag svårt att gå upp mer än ett par steg på en vanlig stege.

Jag fortsatte att dokumentera platsen och gruvlaven med min kamera, samtidigt som jag funderade på vad jag skulle säga om jag verkligen skulle få frågan om att följa med upp i liften. Gruvlaven är på framsidan 18 meter hög och från den klippa den också vilar på i bakkanten så är den där 10 m hög. Det var också på klippan som Sky-liften stod och oavsett om jag tänker på 18 eller 10 meter upp i luften så är det för mig en oerhört tuff utmaning.

Jag fick frågan och jag antog också utmaningen och det utan att säga något om min svindel. Jag fick dessutom ett uppdrag att mäta hur bred laven var allra längst upp i toppen. Jag kan nu berätta för er att den är nästa sex meter bred i toppen eller mer noggrant 5,8 m , det är nämligen jag som har tagit det måttet med en tumstock! Dessutom fick jag möjlighet att fotografera Gruvlaven uppifrån och ovanför toppen på den, minst 18 meter från marken nedanför.

DSC_5024

Här kan du se en video med ett bildspel med ett urval av de bilder jag tog både från marken och uppe i luften från Sky-liften: (Vad gör man inte och utsätter sig för när man kan få möjligheten till att få bra och spännande bilder…?)

(*) Jag har också en släktforskningsblogg och här kommer en länk till en berättelse om en gruvarbetare som kan vara intressant att läsa om. Han var gift tre gånger och fick 12 barn. När hans sista barn föddes så var han själv 75 år gammal. 

Här är länken:

Släkten Engström, gruvarbetare vid Mormorsgruvan och Bersbo gruvor.